OMEGA 3 – maximálně prospěšné kyseliny

Omega 3 aneb nenasycené mastné kyseliny je název často omílaný. Abychom si pod ním uměli představit něco konkrétního, pojďme si v nich udělat trochu pořádek. Předmětem diskuze bývají hlavně: kyselina alfa-linolová (ALA), kyselina ekosapentaenová (EPA), kyselina dokosahexaenová (DHA) a kyselina stearidonová (SA). Najdeme je v živočišných (DHA / EPA) a rostlinných zdrojích (ALA, SA). Výjimku tvoří mořské řasy, které obsahují kyseliny všechny (samozřejmě v různých poměrech zastoupení) a jsou tedy jejich blahodárným zdrojem.
 

Zdroje Omega 3 v potravinách
Pro přísun z běžně dostupných potravin, které patří mezi nejlepší zdroje Omega 3 v živočišných zdrojů, se zaměřte především na: losovový kaviár, makrely, ústřice, sardinky, tresky nebo krevety – samozřejmě zde platí velký zřetel na kvalitu potravin. Z rostlinných zdrojů se pak nabízí lněná, konopná nebo chia semínka, vlašské ořechy, růžičková kapusta, edamame fazole nebo třeba nori a wakame řasy.

Z drtivé většiny výzkumů vyplývá, že většina evropské populace konzumuje těchto kyselin nedostatek, proto se nebojte sáhnout po vhodném doplňku stravy.

 

A teď to hlavní – k čemu nám vlastně jsou?

 
  • Vývoj plodu v těhotenství – jsou zásadní při vývoji celého plodu, zcela esenciální vliv pak mají na vývoj jeho mozku.
  • Kognitivní funkce – DHA je důležitou strukturní částí nervových buněk a její deficit tak zcela jistě může vést ke zhoršení všech kognitivních funkcí, i ke zhoršení emoční pohody a sociálního chování. Nejvýrazněji to platí u dětí cca do 2 let. Už víte, proč si tak “získal na oblibě” rybí tuk? 🙂 Příznivý vliv byl prokázán i při ADHD a nebo třeba při prevenci Alzheimerovy choroby.
  • Záněty – stěžejní roli hrají omega 3 při zánětlivých procesech v těle – resp. jejich elminaci. Když to přehnaně zjednoduším – pokud budete jíst dostatečné množství těchto kyselin, je to jedna z nejdůležitějších faktorů, jak se zánětem mnoha typů bojovat.
  • Kardiovaskulární onemocnění – nezastupitelnou roli má i u kardiovaskulárních onemocnění a pravděpodobně patří mezi nejznámější oblast jejich příznivého působení. Snižují cholesterol, krevní tlak, riziko srdečních arytmií i žilní trombózy. Dostatečný příjem těchto kyselin je důležitý pro zdravý srdeční vývoj a funkci nejen v dětství, ale i v dospělosti.

Pokud řešíte potíže spojené právě s kardiovaskulárním systémem, neměl by vám ujít červencový herbář, ve kterém najdete tipy na bylinky, které podporují jeho normální funkci, a nebo moje první Epi výzva, která vám pomůže vzít jednoduše zodpovědnost za zdraví do vlastních rukou a která se tento měsíc věnuje právě souvisejícímu tématu. 🙂

 
Mezi další oblasti jejich příznivého působení se řadí: autoimunitní onemocnění (revmatoidní artritida, Bechtěrevova choroba, Crohnova choroba…), psychická onemocnění (deprese, úzkost), omezuje negativní následky kouření (kardiovaskulární zdraví, cévy), prevence rakoviny, pomáhají lidem se sklony k obezitě, podporují normální činnost štítné žlázy, příznivé účinky se ukazují i při astmatu a alergiích a poruchách spánkuzdraví očí a sportovní výkonnosti.
 
Máte už trochu jasněji? 🙂 Pokud byste chtěli zkonzultovat jejich užívání, jsem tu pro vás v rámci konzultace.
 

Miluji zdravý životní styl. Mou největší vášní je epigenetika, která naprosto změnila můj život. Díky tomu dnes vím, jak sebe a své nejbližší udržet ve zdraví a jaké potraviny jsou pro každého z nás ty nejvhodnější. Ukazuji lidem, jak vzít zdraví do vlastních rukou a být sami sobě lékařem. Jsem autorkou e-booku zdarma 9 tipů, jak si udržet či navrátit zdraví aneb epigenetika v praxi a také Kuchařky #bezcukru #bezlepku #bezlaktózy . Můj příběh si můžete přečíst zde >>.

Napsat komentář

ČERVENCOVÝ HERBÁŘ - bylinky na krevní oběh