Prosincový herbář

V prosinci se drtivá většina rostlin nachází ve vegetačním klidu. A svátky klidu nyní čekají i nás. Alespoň se tak obecně označují. Většinou je však nejprve provází předvánoční stres a vánoční hřešení – obzvláště v oblasti jídelníčku. A já vám tento měsíc pomohu s obojím – podíváme se společně na stres i trávení. 🙂 V herbáři se zaměříme na bylinky, které jsou běžně dostupné a mohou nám pomoci v případě, že to přepískneme se salátem, cukrovím, nebo dalšími nástrahami svátečních tabulí. Jejich výhodou je, že je v drtivé většině budete mít doma a navíc si téměř všechny můžete bez problémů během celého roku pěstovat i třeba v květináči za oknem.

Lékárnička pro lepší trávení:

Heřmánek pravý – bylinka, která pohladí
Kdybych měla vytipovat bylinky, které se rozhodně vyplatí mít doma v zásobě po celý rok, heřmánek bude určitě jednou z nich. Vyjma nadýmání, křečí, střevních poruch a žaludečních potíží jej lze využít i jako zklidňující čaj před spaním (klidně i v kombinaci s meduňkou), je protizánětlivý a celkově posiluje imunitní systém – je vhodné jej tedy používat i na rýmu, nachlazení či kašel. Vhodný je i na zklidnění menstruačních bolestí nebo třeba na záněty močových cest.

Máta peprná – léčivá žvýkačka

Vybaví se vám při slově máta jako první žvýkačky, ozdoba dezertů, čaj nebo peprmintový likér “zelená”? Ať už je to cokoliv, bylinka s typickým mentolovým nádechem má na trávení rovněž blahodárné účinky – používá se při příznacíh dráždivého tračníků, ale i při dalších poruchách trávení. Běžně ji najdete sušenou v čajových směsích na podporu trávení; čaj můžete jednoduše připravit i zalitím čerstvých lístků máty horkou vodou. Výborná je ale například i na inhalaci při nachlazení.

Tymián – nejen na dobrou chuť
Tymián určitě všichni budete znát z nejrůznějších receptů. Je nedílnou součástí provensálského koření, kde má své nezastupitelné místo. A do pokrmů se nepřidává jen kvůli své vůni. Tymián má blahodárný vliv na trávení a zažívání. Jako prevence je tedy výborný po celý rok právě v podobě koření. Při akutních stavech neváhejte udělat a popíjet tymiánový čaj – stačí jednu lžičku sušeného přelít horkou vodou. Urychlí trávení, podpoří zbavení nadýmání a celkově ulehčí.

Rozmarýn lékařský – úsměv pro vás i břicho
I rozmarýn určitě znáte jako hojně používané koření do přípravy jídel. Zkusili jste ho ale někdy ve formě čaje? I on velmi dobře podporuje trávení a tlumí nadýmání. Nechte vylouhovat jednu lžičku a užijte si dalšího pomocníka, se kterým bude radost trávit. 🙂 Pomáhá i při nízkém tlaku, zlepšuje krevní oběh a jeho aroma příznivě působí na lepší náladu a posiluje nervy, uklidňuje. Zkusit tedy můžete kromě konzumace sáhnout třeba i po éterickém oleji do aroma lampy.
Libeček – postrach školních jídelen
Dejte mu šanci, i pokud vám jej znepříjemnily polévky ve školních lavicích. Má sice specifické aroma, zato výborně odstraňuje plynatost zlepšuje trávení. Přidáním zelených lístků přímo do jídla tedy nemůžete nic zkazit – ba naopak. Nebojte se lístky usušit nebo zmrazit. Pokud mu přijdete na chuť, dokáže ozvláštnit spoustu receptů. Léčivé využití má i jeho kořen, který se používá např. při ledvinových potížích; čistí krev, pomáhá ale i při revmatismu nebo menstruačních bolestech.
 
Pokud sáhnete po sušených variantách a nemáte zrovna zásoby z vlastní zahrádky, doporučuji se opět zaměřit na BIO kvalitu. A nebojte, sbírat bylinky ven do přírody si odskočíme zase někdy příště.

Miluji zdravý životní styl. Mou největší vášní je epigenetika, která naprosto změnila můj život. Díky tomu dnes vím, jak sebe a své nejbližší udržet ve zdraví a jaké potraviny jsou pro každého z nás ty nejvhodnější. Ukazuji lidem, jak vzít zdraví do vlastních rukou a být sami sobě lékařem. Jsem autorkou e-booku zdarma 9 tipů, jak si udržet či navrátit zdraví aneb epigenetika v praxi a také Kuchařky #bezcukru #bezlepku #bezlaktózy . Můj příběh si můžete přečíst zde >>.

Post your comment

Prosincové aktuality
SHOGAOL - Známá plodina s tajemným názvem!