meditace

Meditace jako cesta k rovnováze

Velmi často se setkávám s tím, že meditace je pro mnohé něco neurčitého, neuchopitelného a zároveň každý tak nějak tuší, že je to něco, co je pro nás dobré. Když se občas se občas zeptám svých klientů, zda meditují, často slyším odpověď, že neví, jak TO mají udělat.


Dle mého názoru v tom spousta lidí hledá nějakou vědu i přes to, že to není úplně pravda. Já osobně považuji za meditaci všechno co, co nás dokáže zklidnit – ano, pro někoho to je meditační praxe jako taková – posadit se do lotosu, soustředit se na dech a tak dále, ale může to být jakákoliv činnost, která vás naplňuje, třeba procházka v přírodě, kdy jsme zcela přítomní a kdy dávám plnou pozornost svému tělu a všem ostatním vjemům, myšlenkám, pocitům a představám.


K lepšímu pochopení bych ráda zmínila jednotlivé frekvence nebo vlny, ve kterých se můžeme během našeho života pohybovat.


Gama (30–100 Hz)
Vlny gama jsou nejrychlejší frekvencí, na níž může náš mozek fungovat. Díky nim lze zažívat náhlá jasnozření (vhledy), případně vysoce efektivně zpracovávat informace. Gama vlny velmi značně spouští dopamin.


Beta (14–30 Hz)
Jedná se o stavy značné koncentrace, vzrušení či ostražitosti. Často vysoké úrovně souvisí s úzkostí, stresem, nemocemi, pocity odloučení, spory či útěkem. Podobně jako gama také spouští dopamin. V betě dochází také ke zúžené pozornosti, která zároveň spouští adrenalin. Naše tělo je připravené na boj a útěk. V beta vlnách se nachází většina z nás po většinu doby.


Alfa (8–12 Hz)
Alfa vlny oproti beta vlnám navozují pocit odpočinku, lehkého transu, relaxace, prokrvení a omlazení mozku. Zažíváme je vždy, když jsme rozespalí, meditujeme, nebo vstupujeme do podvědomé mysli. Alfa vlny harmonizují dopamin a serotonin a zároveň vyrovnávají sympatikus a parasympatikus – o tom se zmíním ještě později.


Théta (4–7 Hz)
Théta vlny nastupují například v REM fázi našeho spánku. Na této frekvenci máme zvýšenou produkce katecholaminů (důležitých pro učení a paměť) a také zvýšenou kreativitu. V théta vlnách dokážeme velmi dobře integrovat naše poznatky či emocionální prožitky, dokážeme také lépe ovlivnit potenciální změny našeho chování. Jedná se o stavy hypnotické představivosti, transu, hluboké meditace či hlubokého vstup do podvědomé mysli. Théta vlny spouští serotonin, takzvaný hormon štěstí.


Delta (0,5 – 4 Hz)
Delta vlny zažíváme v době bezesného spánku. Uvolňují se růstové hormony.
Jedná se o velmi hluboký, ne-fyzický stav podobný transu, kdy si nejsme absolutně vědomi svého těla. V deltě vstupujeme do podvědomí a „kolektivního podvědomí“. Ještě více než Théta spouští serotonin.


A jak jsem slíbila dříve, pojďme se ještě podívat na to, co to znamená parasympatikus a sympatikus. Respektive parasympatická a sympatická část nervové soustavy.


Dominantní parasympatikus mají spíše ženy (nebo muži, kteří mají více ženského jinového principu). Jedná se o klidnější stav naší nervové soustavy. Řekněme, že se jedná o stav, kdy odpočíváme nebo relaxujeme. Všichni, u koho převládá parasympatická nervová soustava potřebují meditovat spíše na vyšší frekvence (rychlé vlny), vyšší alfa, beta anebo gama. 


Oproti tomu, pokud u nás převládá dominantní sympatikus, což je typické spíše pro muže (nebo ženy, které mají více mužského jangového principu – a těch je v dnešní době opravdu mnoho), tak se nacházíme ve stavu: bojuj nebo uteč. A potřebujeme tak meditovat naopak na nižší frekvence, tzn. nižší alfa, théta anebo delta.


Z toho vyplývá, že Alfa vlny jsou pro většinu z nás ty nejvhodnější pro meditaci.

A přesně to nám nabízí Vipassana meditace, kterou já osobně mám nejraději. O tom, jak jsem se k ní dostala se můžete dočíst v článku, jak jsem meditovala v klášteře Doi Suthep v Thajsku.


Co je to tedy ta vipassana meditace? 

Jednoduše řečeno pozorování nebo vnímání. Můžeme pozorovat celý prostor, který nás obklopuje a my jsme schopni ho pojmout. Můžeme vnímat, jak přicházejí a odcházejí naše myšlenky, pocity, emoce. Ale nehodnotíme je, jsme pouhým pozorovatelem. Snažíme se vnímat, že vnímáme. 


Tato meditace nám spolu s vhodnými doplňky stravy může pomoci k tvorbě kmenových buněk a celkovému ozdravení a omlazení našeho těla i mysli.


Většinu času zaměřujeme naši pozornost velmi úzce, na jednu konkrétní věc – při řešení úkolů v práci, v domácnosti, když nás něco trápí nebo jsme ve stresu. No a tato zúžená pozornost spouští sympatikus, a právě proto je pro většinu lidi vhodná vipassana. Protože ta naopak naši pozornost rozšiřuje a tím spouští parasympatikus a naše tělo se dostává do rovnováhy.


Vipassanu začneme tak, že nejdříve chvíli pozorujeme pouze na náš dech a poté začneme pozornost rozšiřovat do našeho těla, kde vnímáme pocity, myšlenky a emoce. Pokud chceme můžeme jít i dál a vnímat celý prostor okolo nás.


A protože tuto meditaci považuji opravdu za velmi ozdravnou a pro mě osobně za jednu z nejvíce zásadních věcí v mém životě, rozhodla jsem se své zkušenosti vám předat v podobě 3týdenního online kurzu, kde vás tuto meditaci naučím krok po kroku stejně tak, jak jsem se ji naučila v klášteře od svého mnicha já. Kurz v tuto chvíli ještě dolaďuji, ale pokud by vás meditace zajímala, můžete mi zaslat poptávkový formulář a já se vám ozvu, jakmile bude vše připraveno.


Meditace na delta vlny. 

Tato meditace je asi nejvíce používaná k léčení. Spočívá v tom, že zaměřujeme všechnu svou pozornost na jeden jediný bod. Nejprve se podíváme jakoby za naše oči a následně z místa na temeni hlavy, kde cítíme tlak pozorujeme část našeho těla, kterou chceme léčit. Tuto meditaci lze provádět i na dálku na léčení jiných lidí.


Meditace na gama vlny 

Gama vlny znikají při obrovském stresu a také při velké lásce a soucitu. V tomto případě doporučuji meditace milující laskavosti neboli mettá. Představme si někoho, koho milujeme v nějaké těžké situaci. Můžeme si také vizualizovat to, že jsme mu nějak ukřivdili nebo se k němu špatně zachovali. Představujme si to až do té doby, než budeme cítit lásku a soucit. Až tuto lásku a soucit dostatečně procítíme u sebe, můžeme poslat tuto lásku a soucit i tomu danému člověku, případně komukoliv jinému anebo také celému lidstvu. 


Ideálně je, když během této meditace položíme levou ruku na srdce a pravou na čelo, abychom tak propojili elektromagnetické pole našeho těla.


Věřím, že jsem vás alespoň trošku namotivovala k tomu některou z meditací vyzkoušet.


Nakonec bych ráda dodala, že neexistuje žádný jeden správný způsob, jak meditaci provádět. Každý jsme individuální a stejně tak, jako každému vyhovuje jiná strava a doplňky stravy, tak každému vyhovuje jiný způsob meditace. 


Proto si meditaci přizpůsobte po svém. Důležité je se toho nebát a prostě to jen zkusit. I kdybyste se měli jen půl minuty denně (třeba na záchodě) soustředit na svůj dech, tak to má rozhodně smysl.


Přeji vám, ať se vám krásně medituje.

Miluji zdravý životní styl. Mou největší vášní je epigenetika, která naprosto změnila můj život. Díky tomu dnes vím, jak sebe a své nejbližší udržet ve zdraví a jaké potraviny jsou pro každého z nás ty nejvhodnější. Ukazuji lidem, jak vzít zdraví do vlastních rukou a být sami sobě lékařem. Jsem autorkou e-booku zdarma 9 tipů, jak si udržet či navrátit zdraví aneb epigenetika v praxi a také Kuchařky #bezcukru #bezlepku #bezlaktózy . Můj příběh si můžete přečíst zde >>.

Post your comment

Co je to epigenetická fytoterapie?
Jak jsem meditovala v klášteře Doi Suthep