Čím nahradit cukr?

Bílý cukr už nepoužívám ke slazení léta. A to i přesto, že miluju sladkou chuť a všechny ty bábovky, palačinky, koláče, muffiny, cheescaky, pudinky apod. Jak to tedy dělám? A proč se bílému cukru vyhýbám? Tak především proto, že nemá žádnou výživovou hodnotu a jsou to jen prázdné kalorie, které nám navíc způsobují v těle záněty, které mohou vyústit v některý z vážnějších onemocnění, ke kterým máme genetickou predispozici, jako třeba rakovina. Ale tím vás teď rozhodně strašit nebudu.

Co tedy nejčastěji používám místo cukru?

Med

Moje nejoblíbenější sladidlo vůbec, miluju jeho chuť a také fakt, že se jedná o přírodní antibiotium. Navíc se s ním krásně pracuje a nejlépe  se alternuje k běžnému cukru a to i třeba do krému a piškotů, ale také do nápojů všeho druhu – čaje, kávy či limonád.

Datlová pasta/datle

Používám je nejčastěji do ovocných a zeleninových buchet, např. z jablek nebo cukety. Datle jsou také skvělé do různých tyčinek nebo korpusů raw dortů, popřípadě do ovocných salátů.

Rozinky a další sušené ovoce

Ty využívám podobně jako datle, dále pak do různých kaší, třeba do ovesných, pohankových nebo jáhlových.

Banán

Nejčastěji ho používám do šejků, do některých pudinků, jogurtů, palačinek, lívanců a muffinů. Je super také do třených buchet (u banánů ale pozor, protože také může způsobovat záněty, je tedy lepší prověřit testováním).

Drcené sušené hrušky

Ty se hodí téměř všude a mají tu výhodu, že obsahují hodně vlákniny.

Panela

Panele jsem věnovala celý článek zde. Využívám všude tam, kde bych využila běžný cukr s výjimkou světlých krémů, kde chci, aby si zachovaly světlou barvu.

Skořice

Je jedním z mých nejoblíbenějších koření, takže jí používám snad úplně všude a hodně. Miluju její vůni i chuť. Skořice je navíc skvělá v tom, že ulevuje vaší slinivce, aby se při zpracování potravy tak nenadřela, takže jí přidávám i do nesladkých jídel třeba do fazolek či dušené mrkve. Pro všechny, kteří mají oslabenou slinivku nebo predispozici k tomu, tak bych ji dávala povinně všude :-). Já ji běžně dávám do kaší, jogurtů, snad všech buchet a koláčů, smoothie a dalších nápojů – do čaje, kávy a samozřejmě do červeného vína.

Ovocná marmeláda

Nejraději mám jahodovou, ale rozhodně se nebráním ani ostatním J Používám je ráno k snídani do rostlinného jogurtu, do kaší a do pudinků. Dále pak do moučníků nebo třeba na palačinky či pečivo. Využití je opravdu mnoho, takže už se nemůžu dočkat léta, až si zase nějaké marmelády bez cukru udělám. Je to snadné, přesvědčte se sami v e-booku Zavařujeme bez cukru, bez lepku a bez laktózy.

Kokosový či palmový nektar

To jsou takové málo objevené poklady, chutnají lehce karamelově, mají nazlátlou barvu a nízký glykemický index. Já na ně poprvé narazila na Srí Lance a hned si je zamilovala. Jsou skvělé do karamelových krémů a k doslazení moučníků nebo i samotné jako poleva. V létě bych je chtěla vyzkoušet i do karamelové zmrzliny. Tak mi držte palce :-).

Kvalitní čokoláda

Používám min. 90% , takže sladkost sice dodá jen minimální, ale Vaše chuťové pohárky budu chrochtat blahem. Občas kombinuji ještě s dalšími sladidly. Nejčastěji používám do kaší, do krémů, do moučníků a na výrobu pudinku.

Závěrem bych chtěla říct, že k doslazení nepoužívám stévii, erythritol, xylitol a podobné a ani žádné sirupy. Jsou průmyslově zpracované a z mé praxe z testování potravin mám vypozorováno, že skoro nikomu nesedí. Základní suroviny jsou zkrátka pro naše tělo to nejlepší.

Váš komentář

7 dní bez jídla aneb jak jsem držela půst
Čím nahradit lepek a laktózu?