Jste si jistí, že jíte zdravě?

Nedávno jsem viděla statistiku, kde Češi získali prvenství v počtu obézních lidí na světě. To asi není nic, čím bychom se chtěli chlubit. Nejen, že obezita je řekněme pro mnoho lidí neestetická, ale hlavně se jedná o nemoc, kterou je třeba řešit.

Když jsem si pak zpětně promítala běžnou stravu klientů v době, kdy za mnou přišli poprvé, ani nebylo čemu se divit. A to ještě více než polovina z nich si myslela, že se stravují zdravě (například proto, že nesladí kávu nebo čaj, nebo proto, že jedí tmavé pečivo).

Velmi často se v jejich odpovědích na otázku, co tedy jí objevovalo toto: pečivo – světlé i tmavé, šunka, produkty z kravského mléka, brambory, vepřové maso, pšeničné těstoviny, slazené koláče a nápoje, knedlíky a omáčky, rajčata, paprika, banány.

Většina z vás si teď možná pomyslí, co je na například na rajčatech špatného?

Anebo že jíst by se mělo všechno.

Zmínila jsem rajčata, hned vysvětlím proč. Mnoho lidí vůbec netuší, že takové super skvělé šťavnaté rajčátko nám může v těle podporovat zánět (minimálně 80 % lidí v těle zánět má, dle mých zkušeností to je ještě víc), tak nám může dopomoci k tomu, že se nám zánět pěkně v těle rozběhne a spustí některou z nemocí, ke které máme predispozici. To stejné platí třeba i o paprikách, bramborách, lilku či banánu.

Tím neříkám, že když sníte rajče, něco se vám stane. Ale je to další z podpůrných faktorů, které mohou nemoc nastartovat.

Také neříkám, že to platí pro všechny – ale co jsem mohla vypozorovat u většiny svých klientů, ve většině případech, když jsem objevila zánět v těle, tyto potraviny nevyhovovaly.

Nebojte, netvrdím, že už si rajče nikdy nedáte. Snášenlivost jednotlivých potravin se v čase mění. Záleží na tom, v jaké „kondici“ se vaše tělo právě nachází. Takže pokud nevyhovuje právě teď, může se stát (a stává se to zcela běžně), že například za 2 měsíce už vyhovovat bude. Důležitou podmínkou ale je, že pro to něco uděláte.

Když jsem si poprvé nechávala testovat potraviny, byla jsem vyděšená z toho, co všechno nemůžu. Například, cukr, kravské mléko a pšenice – to mě nijak v zásadě nepřekvapilo. Ale žito, brambory, vepřové, rajčata, vajíčka, kešu oříšky – z toho jsem byla v šoku.

To snad ne? Co budu jíst? Bez vajec a brambor?

V tu chvíli mi to připadalo naprosto šílené. Ale zdraví pro mě byla priorita, takže jsem se rozhodla, že to zvládnu. Začala jsem tedy pátrat po receptech bez surovin, které mi nevyhovovaly. A že jich nebylo málo.

Ze začátku to bylo dost časově náročné, ne vše, co jsem uvařila, se povedlo, ale vytrvala jsem. Často jsem myslela na svoje oblíbená vajíčka a kešu oříšky.

Zhruba po měsíci už mi to ani nepřišlo a na většinu „zakázaných“ potravin už jsem si ani neměla chuť. Navíc už jsem měla pár dobrých vyzkoušených receptů, takže bylo vše snazší.

Velmi příjemné překvapení bylo, když jsem si znovu po 2 měsících nechala potraviny přetestovat, že spousta z nich už pro mě byla zase ok.

S druhou námitkou, že by se mělo jíst všechno, vcelku souhlasím. Mám k tomu jednu důležitou podmínku. A to, že vždy záleží na kvalitě a složení potravin a zároveň na celkovém zdravotním stavu.

Já si klidně s velkou radostí dám tvarohový koláč, knedlíky s rajskou omáčkou nebo limonádu. Ale protože vím, co mi nedělá dobře, tak si recepty upravuji. Tvaroh bez laktózy, místo cukru med a knedlíky z bezlepkové mouky (což byla výzva, ale i tohle jde) a rajskou se sójovou nebo kokosovou smetanou. Do limonády pak například jen ovoce, bylinky a med.

A protože vím, že moje tělo je čisté, klidně si dám někdy i kousek dobrého kváskového chleba s lepkem. Ptáte se jak to? Proč nejsem důsledná a nejdu příkladem? Vím totiž, že moje tělo to zvládne a že se mu pak zase odvděčím. A hlavně – VŽDY je lepší trochu zhřešit než se zbytečně stresovat. Protože naše negativní myšlenky tělo ničí daleko rychleji než špatné jídlo. To si mnozí z nás často neuvědomují a proto i o tomto mluvíme na našem kurzu Jak správně jíst.

Takže dnes svým klientům rozumím a vím, že začít věci měnit vždycky bolí. A také vím, že i přesto všechno se vyplatí vydržet. A někdy stačí opravdu malá změna a výsledky se dostaví.

Vzpomněla jsem si teď na jednu klientku, která už mi po třech dnech, co vysadila nevhodné potraviny, psala, že jí zmizela vyrážka na obličeji.

A co vy, jdete do toho se mnou?

 

 

 

 

Post your comment

Umění se rozhodnout
6 bariér na cestě ke zdravé stravě a jak s nimi zatočit