Lednový herbář

Exotické nakopnutí a povánoční restart:

Jak možná mnozí víte, v prosinci jsem odjela na Bali. Exotický nádech bude mít proto i můj lednový herbář. Celý prosinec jsme se snažili zastavit a zklidnit mysl meditací, v lednu se naopak vrhneme na rozhýbání těla a zdravý pohyb, jelikož zdravý pohyb jde s psychikou ruku v ruce. Pojďte se se mnou podívat na asijské bylinky, které nám mohou pomoci s povánočním restartem ve všech oblastech. Vybrala jsem pro vás 5 mých nejoblíbenějších.

 

Rdesno mnohokvěté – elixír mládí
Rdesno pochází původem z Číny a jedná se o jednu z velmi uznávaných bylin tradiční čínské medicíny, která ho považuje za “elixír mládí”. A není vůbec divu. Mezi jeho účinky totiž patří snižování krevního cholesterolu, zmírňování příznaků Alzheimerovy choroby, dále zabraňuje vypadávaní vlasů a jejich šedivění, podporuje plodnost u mužů i žen, podporuje krvetvorbu, správnou funkci ledvin a je to velmi silný antioxidant. Využívá se hlavně sušený kořen a to ve formě čaje nebo tinktury. V oblasti fyzického výkonu se na něj můžeme spolehnout při regeneraci svalů, růstu svalové hmoty, zpevňování šlach a kostí.

Ašvaganda – navraceč síly
Ašvaganda, jiným názvem indický ženšen, nám již sám o sobě prozradí původ této prastaré byliny. Tentokrát se jedná o klenot ajurvédy, která tvrdí, že navrací sílu ve všech směrech. Setkáte se s ní nejčastěji ve formě hořkého prášku z kořene s velmi specifickou vůní (napovědět by vám mohlo, že ashva znamená kůň a gandha vůně). Z obrovského rozsahu jejich účinků vybírám nyní hlavně ty, které se nám budou tento měsíc hodit ze všeho nejvíc – zvyšuje sportovní výkon, zlepšuje metabolismus, pomáhá v boji s vysokým cholesterolem a cukrovkou. Dobrý vliv má na kvalitu spánku, úzkosti a psychiku. Stejně jako rdesno má pak pozitivní vliv na plodnost a slouží jako prevence projevů stárnutí. Jako bonus zvyšuje testosteron a zvyšuje sexuální touhu.

Koriandr – perla orientu i rozvraceč společnosti
Svými lístky připomíná petržel, ale chutí si ho určitě nespletete. Jedni ho milují, druzí ho nemohou vystát. Kam se řadíte vy? 🙂 Já ho miluji a proto nesmí chybět v lednovém herbáři, ani u mě v kuchyni. Používá se jako čerstvá bylinka jako přísada do vaření, sušená na čaje nebo její semena, která se přidávají např. do kořenících směsí či exotických polévek. Má pozitivní vliv na trávení, cholesterol, ničí škodlivé bakterie ve střevech, obsahuje hodně vitamínu B, A i C a pročišťuje organismus. Podporuje chuť k jídlu, takže čaje z koriandru se používají při nechutenství. Pokud máte stále po svátcích rozhozené trávení, bolí vás břicho či trpíte nadýmáním, je to určitě jedna z možností, po které sáhnout. Více tipů, jak si poradit s nadýmáním najdete v tomto článku.

Na závěr si ještě neodpustím ve zkratce zmínit i další mé oblíbence. Jednou z nejposvátnějších bylin světa je Tulsi aneb bazalka svatá. Jedná se o jednu z hlavních ajurvédských bylin, kterou hinduistické rodiny pěstují na čestných místech či dokonce oltářích. Snižuje cukr a cholesterol, je výborná na dýchací potíže (kašel, zápal plic, astma), uvolňuje bolest hlavy, snižuje horečku, podporuje psychickou rovnováhu a zažívání. Aplikuje se i při léčbě onkologických onemocnění. Perila křovitá vládne vietnamské kuchyni nebo se z ní připravuje čaj. Vzhledem připomíná českou kopřivu a opět skvěle napomáhá trávení a při dýchacích obtížích. Na závěr si nechávám Gotukolu neboli pupečník asijský, který se označuje jako potrava pro mozek. Regeneruje nervovou soustavu, podporuje inteligenci a dlouhověkost, slouží jako prevence předčasného stárnutí a má pozitivní vliv na paměť a zlepšuje třeba i krevní oběh, což nyní mohou ocenit především ti, kteří mají problémy s věčně studenými končetinami.

 

Tak kterou z nich si pro vstup do nového roku vyberete? 🙂 Nezapomeňte, že vše můžeme společně probrat i v rámci konzultace.

Miluji zdravý životní styl. Mou největší vášní je epigenetika, která naprosto změnila můj život. Díky tomu dnes vím, jak sebe a své nejbližší udržet ve zdraví a jaké potraviny jsou pro každého z nás ty nejvhodnější. Ukazuji lidem, jak vzít zdraví do vlastních rukou a být sami sobě lékařem. Jsem autorkou e-booku zdarma 9 tipů, jak si udržet či navrátit zdraví aneb epigenetika v praxi a také Kuchařky #bezcukru #bezlepku #bezlaktózy . Můj příběh si můžete přečíst zde >>.

Post your comment

9 tipů na meditace, které vás nadchnou
Coleus forskohlii - zaklínadlo na hubnutí